2018-11-19 Netwerk en Dankbaarheid


Netwerk en Dankbaarheid
Daar valt of staat het leven mee.
Niemand kan alles alleen.
De hele dag ben je in contact
met mensen die helpen,
En mensen die jij helpt.
En vaak gaat het ongemerkt,
het is 'vanzelfsprekend'.

Denk hierbij eens aan
de caissière die jou helpt
met het afrekenen
van de boodschappen.
Denk aan de postbezorger.
De juffen en meesters
die jouw kind les geven.
De sportclub met hun vrijwilligers.

Kijk en besef eens op een dag wie jou helpt.
En wordt jezelf eens bewust
wat jij voor een ander betekent.
Of zou kunnen betekenen.

Ik ben in een positie
waarin ik anderhalf jaar geleden
niet gedacht zou hebben te staan.
Ik sta in mijn eigen kracht.

Maar om zover te komen,
zo te groeien,
heb ik hulp aanvaard,
gevraagd en ongevraagd.
En laat ik dingen
over mij heen komen
waar ik heel erg dankbaar voor ben.
Waar ik door wordt geraakt,
over nadenk en van leer.
Wat mij doet beseffen
dat ik niet alleen ben.

Want ik mag dan
een alleenstaande moeder
met 4 prachtkinderen zijn,
ik doe het niet in mijn eentje.

Mij ouders steunen mij,
staan achter mij
en zijn er voor mijn kinderen.
In welke vorm dan ook.
Als oppas of logeeradres,
kleding, boodschappen.
Ze helpen waar ze kunnen.

Een handjevol vrienden -
op wie ik blindelings durf vertrouwen,
dingen durf toe te vertrouwen
en van wie ik leer -
staat achter mijn gezin.

De vaste kern van de 'Mikkiebende',
ik beschouw hen als familie,
zij staan achter mij.
Zij denken mee, geven advies,
hun ongezouten mening,
en zij  geloven in mijn kinderen en mij.
Zij geven mij
het geloof en vertrouwen
in mezelf weer terug.

Het is een lange weg,
en ik wandel
elke dag een stukje verder.
Soms sta ik even stil
dan kijk ik om me heen.
Ik zie iedereen. Ik voel alles.
Soms loop ik een stukje achteruit,
om te zien waar ik vandaan ben gekomen.

Dan draai ik me weer om,
Open mijn armen,
voel de frisse wind
en de zon op me schijnen.
Ik haal diep adem,
wacht even,
adem langzaam weer uit.
Aan beide handen houd ik
mijn kinderen vast,
Twee aan elke hand.
Zij laten mij nóg meer
zien, voelen en horen.

Zonder grenzen
en in alle eerlijkheid,
MET EN VOOR ELKAAR.
Maar bovenal dankbaar
en met ons gezicht
naar voren.


Miranda
19/11/2018

Reacties